Henry Skogvoll til minne

28.02.2016
Lars Johan Danielsen
Aktuelt

Henry Skogvoll ble begravet fra Johanneskirken 15. februar med fullsatt midtskip.

Om noen på forhånd hadde fortalt ham at 3-400 mennesker ville møte fram i hans begavelse, ville han ha smilt det bort. Han hadde ikke store tanker om seg selv. Men fremmøtet er et vitnesbyrd om at det er mange som opplevde at presten Henry Skogvoll var til hjelp.

Henrys beskjedenhet på egne vegne fulgte ham i alle år. Kanskje dette er forklaringen på hans sterke Kristusforkynnelse? Han ville ikke på noen måte stå i vegen for Ham som betød alt for ham selv.

For Henry var nåden i Jesus Kristus ingen selvfølge. Som Israels-folket måtte ha ny manna hver dag, var Henry seg bevisst at han måtte ha ny nåde. Den hellige Guds tilgivelse var nærmest en gåte for ham. Han kjempet med å tro det. Her lå den gode strid for Henry. Men desto større var takknemligheten og gleden over å få være et Guds barn. 

Henry Skogvoll kjente tidlig på at han ville bli prest. I begravelsen kunne forrettende prest, Jan Bygstad, fortelle at han som gutt kunne stige opp på en kjøkkenkrakk med et laken rundt seg og preke for sin mor. Men vegen til prestetjenesten ble lang. Etter realskolen ble han først bankmann og så ungdomsarbeider i Bergens Indremisjon. 34 år gammel gikk han i gang med den lange utdannelsen. Først måtte han skaffe seg studiekompetanse. Det gjorde han på 2 år, på Danielsen Videregående skole. Å ha ham som elev var en glede. Så la han i veg med 7 års teologi-utdannelse på Menighetsfakultet. I en alder av 42 år ble han ordinert til prest i Åsane kirke. 

De første årene var han vikarprest i flere menigheter i Bergen og omegn. Via et år i Øygarden kom han «hjem» til sin barndoms kirke, Johanneskirken. Her tjente han til aldersgrensen satte en stopper for 70-åringen. Hans «menighet» strakte seg langt utenfor Johanneskirkens grenser ved at noen fra tid til annen eller ofte dro til byen for å høre Henry. Min kone og jeg hørte av og til blant dem. Å sitte under Henrys prekestol var en lise for den anfektede sjel. Annenhver uke bød han inn til bibeltimer i Johanneskirkens Menighetshjem.

I tillegg til å være en dyktig formidler i sin forkynnelse var han en etterspurt sjelesørger. Særlig var det mange studenter som søkte ham. I Henry Skogvoll møtte de en prest med en kompromissløs tro på sannheten og autoriteten i Guds Ord. – Fred over Henry Skogvolls gode vitnesbyrd og minne.             

Lars Johan Danielsen

 

Vi i FBB vil også takke Gud for hans liv og tjeneste, som aktiv medlem, bibeltimeholder, inspirator med mer. Guds fred med Henry Skogvolls minne.

Boe Johannes Hermansen, daglig leder i FBB