Herrens flamme

07.01.2015
Thor Fremmegård
Bokanmeldelser

Bokanmeldelse av samleboken "Herrens flamme" med bøker av Børre Knudsen.

Dette er forkynnelse som anbefales på det varmeste! Tre forkynnende bøker av Børre Knudsen som nå er samlet i ei bok med overskriften «Herrens flamme». Boka er «krydret» med en innledning om Børre sitt livsverk av Odd Sverre Hove og ca. 20 av Børre sine egne, fargerike dikt og salmer fra ulike epoker av hans liv. Jeg håper samtidig at en senere utgave av «Herrens flamme» også tar med den fjerde boka av Børre, det vil si «Himmelrikets nøkler» hvor en del av det aller beste av hans forkynnelse er samlet.

De to første bøkene i denne utgaven er bibeltimer holdt i Tromsø på 90-tallet. Den tredje er en samling av prekener holdt i menigheten i Balsfjord fra ulike deler av kirkeåret. Alle de tre delene av denne nye boka er preget av nærhet til de bibelske tekstene, fylt med kunnskap fra ulike deler av kirkehistorien og aktualisering inn i vår tid.

Den første delen, «Grunnsøylene» er en original, tankevekkende gjennomgang av det som kalles urhistorien, 1.Mos. 1-11. Angående skapelsesdagene har ikke Børre fokus på dagenes lengde, men at Israels Gud er Herre over dagene, i motsetning til de hedenske guder som jødenes nabofolk dyrket. Han understreker videre at fortellingene ikke er skrevet med tanke på våre krav til vitenskapelighet, men i en form som er forståelig for «enkle» mennesker i alle kulturer til alle tider. Fokuset er samtidig at det er Gud som taler i sitt ord, det som hans skapning trenger å høre. De sentrale temaene om skapelse, mann og kvinne, syndefall, dom og forløsning blir utlagt forbilledlig med linjer til hele Skriften.

Den andre delen «Veien til Moria» skildrer offertanken i Bibelen og trekker linjene fra Abrahams ofring til det store forsoningsofferet på Golgata. Ulike kapitler betrakter offeret fra Faderens, Sønnens og Åndens perspektiv. Innstiftelsen av nattverden står sentralt hvor Jesus forkynner seg selv som et offer for oss. I denne bokdelen møter vi en sterk forkynnelse av Jesu kors og Jesu blod sin avgjørende betydning for den kristne tro.

Den tredje delen er en samling prekener hvor særlig ulike tekster fra evangeliene utlegges. Mange viktige temaer berøres som jomfrufødselen og inkarnasjon, Jesu dåp, Jesu inntog i Jerusalem, Jesu forkynnelse, Jesu lidelse død og oppstandelse, Jesu utsendelse og ordinasjon av sine disipler, pinsedag og Jesu gjenkomst. Tekstutleggelsene er kortfattede, innholdsmettede og aktuelle. Leseren får trang etter å høre/lese mer!

Hvorfor vil jeg anbefale denne boka så sterkt? Hva er det særegne og «geniale» med Børre sin forkynnelse som gir «mat» til leserne? Hva må den som forkynner Guds ord søke å lære av Knudsen? Jeg nevner fem punkter:

  1. Språket. – Børre er kunstner og bruker uttrykksmåter som fester seg. Han kan kombinere det høytidelige og respektfulle med det «røffe» og dagligdagse. Du møter utsagn som du ikke har hørt før og du «våkner».

  2. Det helbibelske innhold. Børre har stor frimodighet til å la tekstene tale. Lange bibeltekster leses. Tekster fra ulike deler av Bibelen knyttes sammen. Leseren/tilhøreren får se linjer og sammenhenger som skaper overbevisning og tillit.

  3. Den radikale forkynnelsen av lov og evangelium. Børre er luthersk prest og forkynner både lov og evangelium uten å blande de sammen. Her blir min synd idag dødelig alvor og evangeliet så overraskende og befriende som det faktisk er.

  4. Nådegaven som maler Kristus korsfestet. Du møter en korssentrert, levende forkynnelse av Jesus Kristus. Frelseren blir forkynt til redning for virkelige syndere, til nytt liv og til seier i kampen.

  5. Den personlige lidenskap i forhold til det som formidles. Det merkes at budskapet berører sterkt den som forkynner og får konsekvenser som kan koste!

Har anmeldelsen ingen kritiske merknader? Jo, men bare en! Forfatteren har en sterkere sakramental kristendomsforståelse enn undertegnede. Jeg mener at dåp og nattverd får en enda større plass i Børre sin forkynnelse enn det det faktisk har i Skriften. Men det forkynnes likevel på en måte som slett ikke tar bort vekkelsestonen i budskapet eller tilliten til selve Ordets forkynnelse!

Diktet som er plassert til slutt i boka er «nydelig», skrevet av Børre Knudsen da han var 21 år:

«Det er så godt å vite at Jesus er min venn, da teller det så lite hvor verden farer hen - Jeg bøyer mine knær og folder mine hender og motløsheten ender når vennen kommer nær.»