Sogneprest advarer mot sjamanfestival

25.08.2016
Ingunn Marie Ruud, KPK
Aktuelt

Jon Syver Norbye, sogneprest i Lavangen, mener folk må bevisstgjøres i forhold til sjamanisme. – Det finnes ikke onde ånder i vår åndeverden, sier arrangøren av sjamanfestivalen Isogaisa.

Jon Syver Norbye

Sogneprestens bekymring for sjamanismen kommer til utrykk i forbindelse med bygdefestivalen Isogaisa i Lavangen i Sør-Troms som ble arrangert i helga.

– Jeg er opptatt av å vise at det er en stor forskjell mellom sjamanisme og kristen tro, sier Norbye til KPK.

Festivalen har vært arrangert i Lavangen i flere år og tilbyr blant annet tur til samisk offerplass, trommereiser, strupesang, foredrag om healing, samiske ritualer og noaidekunsten (samisk sjamanisme).

– Som prest har jeg sett et ansvar for å si noe om det som skjer. Arrangementet presenteres med en tanke om at dette ikke er farlig, men jeg er urolig for at det er en åndsmakt som er medvirkende, sier Norbye.

Det var avisen Nordlys som først meldte om prestens bekymring.

Samisk kultur

Isogaisa er et åpent arrangement som alle husstander i kommunen har fått innbydelse til. Arrangør Ronald Kvernmo sier til KPK at også kristne personer besøker festivalen.

– I år har vi hatt både kristne, muslimer, hinduer, russisk ortodokse, folk fra The native american church og mange andre trosretninger på festivalen, sier han.

Arrangøren føler ikke at festivalen har noen konflikt med kirken, men sier at samefolket må få lov til å utvikle kulturen sin slik de vil.

– Den åndelige delen av den samiske kulturen er også viktig å ta vare på, og at det er vi selv som gjør det, sier Kvernmo.

– Viktig å advare

Sognepresten får derimot støtte fra Annie Schaug. Hun er forkynner, kunstner og foredragsholder og har blant annet skrevet boken «Åndelig og helt normal». Schaug har selv bakgrunn fra sjamanismen og spiritualismen som ung før hun møtte Jesus og ble kristen.

– Folk har ikke peiling på hva de går til. Det følger mye angst med sjamanismen og en gjør seg åndelig avhengig av å søke de døde. Både kristne og ikke-kristne kan gjøre hva de vil, men det er viktig at folk får vite hva som er hva, sier hun.

Schaug mener det er viktig at kristne blir advart og selv advarer andre mot sjamanismen og andre nyreligiøse strømninger.

– Jeg er enig med sognepresten og vil også selv advare mot dette. Jeg synes de kristne må tørre å rope høyt om dette, sier hun.

– Avgjørende forskjell

– Sjamanismen presenterer seg ikke som en religion, men har klare elementer av et livssyn. Men det er en grunnleggende forskjell mellom sjamanismen og slik Bibelen møter oss, sier Norbye. 

Han skrev et innlegg om sjamanisme og kristen tro på nettstedet For Bibel og bekjennelse i 2014.

– I Bibelen er det ikke en ubrutt linje mellom oss og Gud. Det har skjedd et syndefall, og verden er ikke lenger bare god. Vår lengsel etter åndelighet kan ikke alene finne det vi søker, men ved å sende Jesus, Guds enbårne sønn, kommer Gud til oss, sier presten og viser til et kjent bibelvers:

– «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg» sier Jesus i Bibelen. Det er det vi som kristne tror, sier han.

– Nysgjerrighet og uvitenhet

At også kristne mennesker oppsøker Isogaisa-festivalen vil ikke soknepresten utelukke.

– Noen er nysgjerrige og er kanskje i et åndelig grenseland. Det er blant annet dem jeg prøver å si noe til. Jeg tror også kristne samer reagerer på dette, sier Norbye.

Også Schaug tror nysgjerrighet er med på å trekke folk mot det spirituelle og sjamanistiske.

– Folk hungrer etter det åndelige og lengter etter Gud. Når det er en åndelig festival kommer folk av nysgjerrighet, lengsel og uvitenhet. Men i Bibelen står det at uvitenhet er en synd og det hindrer gudstroen i mennesket, sier hun.

Demoner

Schaug tror det er en fare at folk kan bli fanget i en negativ åndelig dimensjon av å delta i sjamanistiske trommereiser og ritualer.

– Folk er nysgjerrig på den åndelige dimensjonen og i begynnelsen kan den fortelle hemmeligheter, for eksempel om deres døde slektninger. De blir nysgjerrige og føler de får trøst og oppmuntring for sjelen. Da er det lett å bli fanget i en større åndelig dimensjon, sier hun.

Presten forteller at sjamanismen innbyr til en indre reise der det brukes trommer, meditasjon og andre virkemidler.

– – Sjamanismen er en helhetlig måte å tenke om tilværelsen på. De fleste av oss ønsker jo å ha et godt forhold til naturen, men i sjamanismen tillegges naturen selv en guddommelighet, sier Norbye og påpeker at de som har en samisk identitet må være bevisst på hvordan de tenker i forhold til natur og åndelighet.

Schaug er ikke i tvil om hva hun tror om sjamanismens påståtte kontakt med forfedres ånder.

– Personlig mener jeg at de ikke snakker med de døde, men med demoner, sier hun.

– Ikke nytt at kirken fordømmer

Kvernmo kjenner seg ikke igjen i Schaugs beskrivelse av den samiske sjamanismen.

– Det er verken onde ånder eller demoner i vår åndeverden, sier han.

Han forteller at det ikke er noe nytt at kirken fordømmer den samiske naturforståelsen.

– Det er en over 500 år gammel historie, sier han.

Selv om han ikke tar kritikken fra presten så tungt, skulle han ønske det heller ble fokusert på andre ting.

– Det er et veldig godt miljø her og Isogaisa er en fullstendig rusfri festival. Det er utrolig mye viktigere, og jeg synes det er rart at presten ikke heller har kommentert det. Det er jo utrolig å få til en helt rusfri festival som fungerer i kongeriket Norge, avslutter han. KPK