Tre bøker du bør lese!

05.10.2016
Eirik-Kornelius Garnes-Lunde
3 bøker

Vi starter nå en stafett på FBBs nettsted, hvor ulike personer angir tre bøker du bør lese. Førstemann ut er sentralstyremedlem i FBB, Eirik-Kornelius Garnes-Lunde. Han anbefaler:

Forsiden til "Evangeliet gjennoppdaget: Et liv under korset" av Gene Edward Veith.

1. Troen alene. Den første boken jeg vil trekke frem, klarer på en god måte i romanens form å uttrykke hva den lutherske kirkes katolske identitet består i. Dette klarer forfatteren å gjøre uten å avsvekke det klassisk lutherdom har forfektet. Boken er ført i pennen av den svenske biskopen og forfatteren Bo Giertz. Trolig er hans Steingrunnen mye mer kjent, men Troen alene kan absolutt tåle sammenlikning. Steingrunnen er også en meget leseverdig bok, men jeg overlater til noen andre å presentere denne. Troen alene tar for seg hvordan reformasjonen fra dens spede begynnelse fortoner seg for en svensk romersk-katolsk prest. Skiftet i tro og sed fremstilles gripende og presist, og gir et godt innblikk i hvordan reformasjonen endret Sverige, både på det religiøse og politiske området. 

Giertz’ går ikke av veien for å presentere de historiske årsakene til at endringene kunne finne sted, og skjønnmaler heller ikke den lutherske reformasjonens fanebærere i kongehuset og det politiske toppsjiktet. De ytre forholdene som utgjør den verdslige rammen for begivenhetene er likevel ikke bokens hovedtema. 

Giertz’ mål med Troen alene er tvert imot å skildre hvordan en romersk-katolsk prest, bundet til kanonlovgivningen og egen oppfyllelse av selvvalgte fromhetskrav, står imot den «nye troen», og ser den som både antinomistisk og en verdslig inntrengen på kirkens territorium. Mot bokens slutt blir den romersk-katolske presten overbevist om eget syndeforderv, og får se hva det er å være frelst ved troen alene. Han får øynene åpnet for det rene evangelium, og gjøres av Giertz til et eksempel på hvordan det rene, lutherske evangelium kan skape tro selv hos forkvaklede lovtreller i presteskrud.

Forfatteren ønsker å fremholde at den lutherske kirke slik den fremstod etter reformasjonen, virkelig holder fast på den sanne katolske lære. Dette er viktig for Giertz, da han ønsker å vise hvordan den lutherske kirke står i kontinuitet med den kristne kirke slik den til alle tider har vært

2. Evangeliet gjenoppdaget. Boken er skrevet av Gene Edward Veith, en amerikansk litteraturprofessor. Den frembringer gode minner hver gang jeg ser den. For min egen del ga den er sårt tiltrengt innføring i hva luthersk tro og spiritualitet virkelig dreier seg om. For mange som stort sett bare har møtt luthersk tro i dens blasse og bibelfjerne form, kan Veiths tekst fungere som døråpner til et nytt og spennende univers en ikke visste fantes. 

Veith gir på en interessant måte innblikk i hva klassisk lutherdom er, og hvordan en slik tro kan leves ut i en vestlig moderne kontekst. Veiths bakgrunn er fra den luthersk-ortodokse Missourisynoden, men boken gir likevel en rimelig grei innføring i en lære og praksis de fleste luthersk-konfesjonelle for det meste vil kunne slutte seg til. Forfatteren er opptatt av å forkynne evangeliet om syndenes forlatelse, og viser hvordan dette Ordet om korset gjør seg gjeldende i de ulike delene av luthersk tro. Han skriver om sakramentene, forkynnelsen, kirken, Bibelen og det kristne livet, og viser hvordan disse temaene relaterer seg til læren om loven og evangeliet. 

Boken er opprinnelig skrevet på engelsk, med originaltittelen Spirituality of the Cross. Boken er lettlest og enkel å følge, og kan være en flott gave til noen som trenger å høre evangeliet lettfattelig fremstilt. Evangeliet gjenoppdaget kan fås kjøpt via FBBs nettside.

3. Et kristenmenneskes frihet. Dette er kanskje den eneste av Luthers tekster det er realistisk å få alle menighetsmedlemmer til å lese. Kanskje burde dette være et mål, da den gir en oppbyggelig innføring i læren om evangeliet og hvordan denne forholder seg til gjerningene. 

Også historisk er skriftet viktig. Da Luther i et tilsvar til paven skulle gi uttrykk for troen han forkynte, skrev han dette skriftet. [1] Luther får på en klar og likefrem måte presentert det aller viktigste: Hvordan den troende og Kristus ved troen er forenet. Synderen får del i evig rettferdighet og alle gode gjerninger, mens Kristus tar på seg all synd. Det indre mennesket er derfor helt fritt og rettferdig. Hvilket salig bytte!

På en frodig måte og med gode språklige illustrasjoner forklarer Luther videre hvordan troen frembringer all god gjerning. For når treet er godt, da er frukten god. For sann tro ytrer seg ikke i latskap og ugudelig liv, men tvert imot ved at man tjener ens neste i all god gjerning. Det ytre mennesket må tvinges til å stå til tjeneste for de menneskene man er satt til å leve sammen med. Slik fremstiller Luther viktige elementer fra læren om det nye og det gamle mennesket på en jordnær måte. 

Sannheten om troens rettferdighet og det kristne livet oppsummerer Luther i den fyndige setningen: «Et kristenmenneske er en fri herre over alle ting, og ikke underlagt noen. Et kristenmenneske er en villig tjener i alle ting, og underlagt enhver.» [2] 

Tidligere har Et kristenmenneskes frihet vært tilgjengelig som en liten bok, utgitt på DELK-forlaget. 

Velsignet lesing!

(Jeg har grunnet opphold i utlandet ikke hatt noen av bøkene tilgjengelig mens jeg har skrevet teksten. De tre bøkene er derfor beskrevet og drøftet slik jeg husker dem fra jeg sist leste dem.)

Skrevet av Eirik-Kornelius Garnes-Lunde, 3. oktober 2016

Sluttnoter

1  Skriftet ble utgitt i to utgaver: En akademisk, og en enklere rettet mot lekfolk. 

2  Sitat fra Et kristenmenneskes frihet, slik gjengitt på nettsiden:  www.nll.no/tidligere-artikler/19304-art-2013-8-4.