Ikke hate, men elske

25.08.2016
Dagfinn Stærk
Aktuell kommentar Innvandring

I Haldens lokalavis hadde en ung muslimsk jente et innlegg der hun fortale om sin bruk av hijab. Hun fikk tilsvar i avisa av en som gikk imot denne praksisen med at kvinner skal dekke til håret.

Deretter fulgte en rekke innlegg på avisens Facebookside der mange kritiserte denne unge muslimen. Det var greit. Men det var ikke greit da dette gjerne ble kombinert med hatefulle uttrykk. Kan hende Facebook gjør at folk skriver ting de egentlig ikke mener, eller kanskje det bare får frem hva mange innerst inne tenker og føler.

Dette innlegget skal ikke handle om muslimske kvinners bruk av hijab. Heller ikke om antallet muslimske innvandrere eller flyktninger som kommer til Norge. Men la oss heller tenke over hvordan vi møter dem som faktisk kommer hit. Da tenker jeg ikke på samfunnets lover og regler, men om ditt og mitt personlige møte med dem.

Norge har lang tradisjon for å sende misjonærer til fjerntliggende områder i verden. Gjennom deres innsats har store flokker av mennesker blitt kristne. De har vendt seg bort sin tidligere religion, enten det var en av de store verdensreligionene eller de var animister eller ateister. Uansett bakgrunn fant de livet i troen på Jesus Kristus. Kom til tro, ble døpt og lagt til Guds kirke.

Nå har mennesker med ulike religioner kommet til Norge. Også muslimer. Det gir oss en mulighet til å vitne for dem om Jesus Kristus. Men mange føler seg usikre på hvordan de skal gå frem for å gi muslimene evangeliet. For å lære mer om det, finnes det flere bøker vi kan studere. Men kanskje aller viktigst er vår holdning. 

Etter å ha intervjuet 1000 tidligere muslimer i Midtøsten, har Duane Alexander Miller ved universitet i Edinburgh funnet ut hva som fører muslimer til kristen tro. Han sier at viktigste årsak til at disse ble kristne, var kjærlighet og tilgivelse. Det mest siterte bibelverset var Matt 5,44: «Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som mishandler dere og forfølger dere.» Som en sa det: «Budskapet til Jesus – elsk fiendene dine – er det som satte meg endelig fri.»

Dette bibelverset var også det første som svensk-somaliske Mona Walter leste i Bibelen etter at hun først hadde forlatt islam, men så begynte å interessere seg for kristen tro. Jesu ord om kjærlighet mot alle traff henne på dypet av hennes liv. «Jeg kjente med én gang at det var dette jeg savnet. Jeg leste og leste og begynte å gråte. For jeg innså at Gud elsker alle. Jeg likte Jesus, og jeg ble så glad i Jesu budskap. Jeg tenkte at alle mennesker i verden må følge hans budskap.»

For Bibel og Bekjennelse. For Bibelens ord om å elske vår neste som oss selv, å elske selv dem som skulle vært våre fiender. Ikke forbanne, men velsigne dem. Slik kan vi vise muslimer – og alle andre – hvem Jesus Kristus virkelig er.