Nytt ljus över skapelsen – En kristen förståelse av naturen

10.09.2016
Eirik-Kornelius Garnes-Lunde
Bokanmeldelser Skapelsen

Bokanmeldelse av Nytt ljus över skapelsen – En kristen förståelse av naturen.

Forsiden til boken "Nytt ljus över skapelsen: En kristen forståelse av skapelsen"

Forfatter: Torbjörn Johansson

Utgitt: 2015

Forlag: Församlingsfakulteten

Antall sider: 56

Det første som møter en leser av boken, er dens tiltalende layout og utseende. Forsiden minner om hvor underfullt Guds skaperverk virkelig er. Særlig den vakre sommerfuglen kan lede tankene hen imot dette. Forfatterens mål med den lille boken er fra begynnelsen meget klart: Den har som siktemål å gi innsikt i hvordan en kristen forståelse av skapelsen må se ut, og hvordan denne relaterer seg til de andre læresetningene, ikke minst det som har med soteriologien (frelseslæren) å gjøre.

Skapelsen er en viktig del av den kristne troens fundament. Ikke bare utgjør den en sentral del av den første trosartikkelen, men den gir også rammene for den andre og tredje. For det er det skapte som frelses, og det er skapninger som skal oppstå til det evige liv. Det skaptes relasjon til fallet og gjenløsningen utgjør et hovedtema for trykksaken – Johansson vil åpenbart forklare hvordan vi skal se på synden og frelsen i lys av naturen. Vice versa vektlegger forfatteren også hvordan korset tolker naturen slik den kommer til oss, som uttrykk for og bærer av godt og ondt. Imidlertid er det for Johansson avgjørende å la Skriften være den fremste fortolker; noe annet vil tilsløre sannheten, og gjøre naturen tvetydig og uklar. Uten kjennskap til Kristi nåde, kan Guds allmakt synes å være skremmende, og hans kjærlighet til menneskene tvilsom. 

Tanken om hvordan språket konstituerer virkeligheten henger nært sammen med dette. Det var ved Ordet Gud skapte. Ved dette kommuniserer han med menneskene, og gir seg til kjenne for dem. Han viser hvem han er og hva han vil. Johansson ser det som viktig at den åpenbaringen som kommer til oss i ord, Skriften, får tolke den tause naturen. Hvis man holder fast på dette, vil det både være mulig å forstå naturen rett, men også å lære å takke dens Skaper. For det er ved troen og Skriftens veiledning menneskene lærer å tenke rett om naturen, slik at den kan bli en kilde til fordypet kunnskap om fallet og frelsen. 

En annen av de viktige innsiktene forfatteren kommuniserer, er hvordan loven Gud har nedlagt i naturen legger grunnleggende rammer for alt menneskelig liv. Vel synes disse i liten grad å aktes for å ha noen særlig verdi for store deler av folket i den vestlige verden. Dette utelukker likevel ikke at disse budene fortsatt er Guds gode vilje for menneskenes fellesskap og samfunn. 

Bokens målgruppe er lekfolk. Dette viser seg blant annet i språkføringen, som er lett og ledig, uten noen skjemmende brudd med denne linjen. Mange nordmenn synes at svensk kan være noe vanskelig tilgjengelig, særlig på grunn av vokabularet. Denne boken bør likevel anses for å være et overkommelig leseprosjekt, da det bare er et fåtall ord som kan gi forståelsesvansker. 

 

Velsignet lesning!